Wiata garażowa – czy potrzebne są zezwolenia?


Wraz z kupnem domu jednorodzinnego lub budową nowego, często pojawia się problem z miejscem parkingowym. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest budowa garażu, jednak ilość pozwoleń oraz dodatkowych kosztów przeraziła już niejednego. Znacznie mniej kosztownym i prostszym rozwiązaniem jest budowa wiaty garażowej. Jednak również przy tej konstrukcji nie da się ominąć stosownych pozwoleń.


Jakie są regulacje prawne dotyczące wielkości wiaty?

  • Wiata jednopoziomowa i wolnostojąca, poniżej 25 m2 na terenach miejskich nie jest, z punktu widzenia prawa budowlanego, traktowana jako budynek, ale jako budowla. Dzięki innemu zaszeregowaniu, całkowicie zmienia się forma prawna a formalności oraz koszty związane z pozwoleniami są znacznie mniejsze. W przypadku wiaty o wymiarach przekraczających 25 m2 lub o większej ilości poziomów wymagane są odpowiednie pozwolenia. Do budowy wiaty poniżej 25 m2 wystarczy jedynie zgłoszenie chęci budowy wiaty do starostwa powiatowego lub urzędu miasta. W zgłoszeniu uwzględniamy rodzaj wiaty, sposób wykonania, termin rozpoczęcia prac, oświadczenie o prawie do nieruchomości, do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz szkic wiaty wraz z mapą określającą jej przybliżoną pozycje. Przy czym szkic jest opcjonalny – urzędnik może o niego poprosić . Jeżeli nie wpłynie pisemny sprzeciw urzędu w ciągu 30 dni, oznacza to pozwolenie na budowę i dopiero wtedy możemy rozpocząć pracę. Warto również pamiętać, że w przypadku budowli, nie jest wymagany fachowy projekt. Wzory wiat można znaleźć na stronach wykonawców, kupić na allegro lub je uzyskać od stolarza przygotowującego materiały.

  • Wiata garażowa powyżej 25 m2

Decydując się na budowę wiaty powyżej 25 m2 powierzchni, zyskujemy wprawdzie znacznie więcej możliwości, jak dodatkowe pomieszczenie gospodarcze czy więcej miejsc parkingowych, jednak z powodu zmiany klasyfikacji prawnej naszej wiaty z budowli na budynek, musimy złożyć porównywalną liczbę dokumentów i zezwoleń, jak przy zgodzie na budowę domu.

Jaka odległość wiaty od granicy działki?

Jeśli wiata przylega bezpośrednio do ściany naszego budynku, możemy nie przejmować się jej usytuowaniem na działce. Jednak, jeżeli wiata jest osobną, wolnostojącą budowlą, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Dla takich budowli mających dłuższy bok poniżej 5,5m oraz wysokość nie większą niż 3m, dziennik ustaw przewiduje odległości od innych budynków nie mniejszą niż 1,5 m. Odległość ta, jest liczona od ściany wiaty do ściany najbliższego budynku. Co jednak, jeśli wiata nie posiada ścian? W teorii brak bezpośredniej możliwości zastosowania tych przepisów zwalnia z ich wykonywania. Niemniej jesteśmy tutaj zdani na indywidualny sąd urzędnika. Jeśli nasza budowla jest większa lub po prostu chcemy być całkowicie bezpieczni, najlepiej zastosować się do warunków ustanowionych dla budowli – 4 m od granicy, jeśli okna budynku stojącego na działce graniczącej z naszą wychodzą bezpośrednio na naszą działkę i 3 m jeśli budynek nie posiada okien skierowanych na wiatę. Warto również pamiętać, że liczba wolnostojących budowli na działce, takich jak altany, wiaty etc nie może przekraczać 2 na każde 500 m2. Wszystkie zasady określa Dziennik Ustaw z 2002 r. Nr 75 poz. 690.

Jakie wyróżniamy rodzaje wiat?

Wiaty garażowe dzielimy na przyścienne, połączone z budynkiem jedną ścianą lub na wolnostojące, będące osobnymi konstrukcjami. Wiaty wolnostojące możemy dalej dzielić zgodnie z ich wielkością i przeznaczeniem na wiaty pojedyncze, podwójne, posiadające dodatkowe pomieszczenie gospodarcze lub na wiaty zamknięte ze ścianami i otwarte, posiadające jedynie dach i konstrukcje nośną. Zamknięcie wiaty, umożliwia ochronę samochodu nawet przed bardzo ciężkimi, huraganowymi wiatrami.Stosuje się również podział ze względu na materiał, z którego zostały wykonane: na drewniane, żelbetonowe i stalowe. Przy czym najtańsze oraz najpopularniejsze są wiaty drewniane. Wykorzystanie stali jest droższe, ale pozwala na użycie cięższych dachówek a sama wiata jest wytrzymalsza. Następnie, możemy rozróżnić samą konstrukcję dachu wiaty na tradycyjną z dachówkami oraz na przezroczystą konstrukcje łukową z wykorzystaniem poliwęglanu.

Ile kosztuje wiata garażowa? Jaki jest sposób montażu?

Wiatę można postawić na parę różnych sposobów. Możemy wykupić gotową wiatę wraz z montażem lub osobno kupić projekt i samemu wynająć ekipę do jego realizacji. W tym ostatnim przypadku, musimy się liczyć z koniecznością organizacji pracy każdej ekipy z osobna, problemem ze znalezieniem stolarza czy zamawianiem poszczególnych elementów, jednak mamy możliwość kontroli nad ostateczną formą garażu. Bardzo popularne, są też wiaty do samodzielnego montażu z prefabrykatów. Warto o tym pomyśleć, jeśli dysponujemy dostatecznie dużą ilością czasu oraz odrobiną umiejętności budowlanych. Możemy w ten sposób uniknąć kosztów wynajęcia ekipy fachowców. Najtańsze konstrukcje wiat drewnianych można znaleźć już od 2 tysięcy złotych, jednak są to najbardziej podstawowe i najprostsze konstrukcje. Najpopularniejsze modele wiat garażowych mieszczą się w cenie około 8 tysięcy złotych. Do całościowego kosztu budowy, poza ceną za materiał, należy doliczyć koszty wykonania fundamentów oraz pracy ekipy montującej. Zazwyczaj robocizna wynosi tyle, ile pozostałe koszty razem wzięte. Ostatnią kwestią jest sprawa fundamentów. Wiaty należy budować na lekkim podwyższeniu tak, aby podczas ulewnego deszczu, woda nie wlewała się do środka. Dla większości wiat garażowych, jako podłoże wystarczy zwykła wylewka z położoną na niej kostką brukową i stopami betonowymi pod słupy nośne wiaty. Jednak pamiętajmy, że podłoże musi być dostatecznie solidne, aby utrzymać ciężar samochodu.

Garaż Narwik 4000 x 6000

Wiata garażowa czy garaż?

Zarówno wiata garażowa jak i garaż mają rzecz jasna swoje wady i zalety. Pierwsza z konstrukcji w dużej mierze zabezpiecza auto przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, jednak przy silniejszych opadach lepiej sprawdza się garaż. Dodatkowo można w nim wykonywać naprawy niezależnie od pory roku i gromadzić narzędzia (w wiacie natomiast można chociażby swobodnie myć pojazd). Niestety garaż (murowany lub blaszany) wymaga otrzymania pozwolenia na budowę.

 Budynek gospodarczy służący jako garaż?

W zależności od kilku czynników dla jednych osób korzystniejsza będzie budowa garażu, dla innych budowa budynku gospodarczego. To drugie to idealne rozwiązanie dla rolników, którzy zwolnieni są z opłat. Ponadto podatki za garaż wolnostojący są i tak wyższe niż w przypadku budynku gospodarczego. Do tej pory opłacalna była budowa garażu wewnątrz budynku mieszkalnego jednak Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji szykuje ujednolicenie podatków, które dotknie ich właścicieli. Podatki za taki garaż mogą wzrosnąć dziesięciokrotnie.

 Obecne stawki: 0,74 zł za 1 mkw. – od budynków mieszkalnych; 7,73 zł za 1 mkw. – od pozostałych budynków;

Według prawa budynki gospodarcze nie mogą służyć do przechowywania pojazdu, w praktyce jednak wiele osób korzysta z nich właśnie w taki sposób. Wymagania techniczne również znacznie różnią się w obu przypadkach. Poza dozwoloną powierzchnią i odległością od działki budowa budynku gospodarczego nie stwarza dodatkowych utrudnień. Garaż tymczasem powinien spełnić kilka wymogów: należy zapewnić dobrą wymianę powietrza wewnątrz niego, elektryczne oświetlenie, drzwi powinny mieć szerokość co najmniej 2,2m i wysokość 2m.

Garaż Dwustanowiskowy

 Jak zgłosić budynek gospodarczy?

O powierzchni do 35m² (25m² w mieście) przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 4,80 m i wolnostojący – należy zgłosić w odpowiednim urzędzie, np.: starostwie powiatowym. Określa się rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót oraz termin ich rozpoczęcia. Niezbędne dokumenty: oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, druk zgłoszenia, dokumentację fotograficzną (szkice), mapę wysokościową z lokalizacją budynku. Budynek gospodarczy dobudowany do innego (mieszkalnego, gospodarczego, garażowego) wymaga otrzymania pozwolenia na budowę. Roboty budowlane można rozpocząć dopiero po upływie 30 dni od zgłoszenia budowy, jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi odmownej. Budynek należy wybudować w ciągu 2 lat.

O powierzchni powyżej 35m² – w tym wypadku jest trochę trudniej. Na początku należy wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy (w jednostkach architektury). Niezbędne dokumenty: oryginał mapy zasadniczej (może je wydać starostwo), sposób zagospodarowania terenu (przedstawić na kserokopii mapy), umowy-rachunki związane z mediami. Następnie należy postarać się o decyzję o pozwolenie na budowę. Niezbędne dokumenty: wypis z planu miejscowego lub prawomocną decyzję o warunkach zabudowy, projekt architektoniczno-budowlany (x4), oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Przy spełnieniu wymagań organ administracji architektoniczno – budowlanej wydaje decyzję o pozwoleniu na budowę nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od momentu złożenia wniosku (art. 35 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

Kiedy urząd może wnieść sprzeciw?

Sytuacje, gdy urząd zgłosi przeciw nie są częste, jednak mogą niestety przytrafić się. Przyczyną może być zagrożenie bezpieczeństwa, pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków; pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych, wprowadzenie lub zwiększenie ograniczeń albo uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Zobacz: Altany a prawo

Zobacz wiaty garażowe w naszym sklepie 

8 myśli nt. „Wiata garażowa – czy potrzebne są zezwolenia?

  1. Czy na pewno wiata na terenie wiejskim do 35m2 wymaga jedynie zgłoszenia? Wydaje mi się, że przepisy pozwalają jedynie na budowę budynków gospodarczych w tym rozmiarze, a wiata może mieć jedynie 25m2.

    • Słuszna uwaga:

      Zgłoszenia właściwemu organowi wymaga budowa (art. 30 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane): wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 25 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki;

      35m2 faktycznie dotyczy konstrukcji o charakterze gospodarczym. To można wykorzystać i zgłosić właśnie…budynek gospodarczy. Na wszelki wypadek radziłbym Panu upewnić sie co do tego w najbliższym urzędzie, np.: starostwie. Wszelkie błędy merytoryczne wynikają bowiem z niejasności prawa budowlanego. Niestety czasem jedna ustawa przeczy drugiej a w tym gąszczu dużo zależy od interpretacji przez…urzędnika.

  2. Czyli jak to w Polsce, nic nie jest do końca jasne, masakra jakaś. A co może powiedzieć urzędnik? Przecież dla niego to kasa. Jeśli nie jest do końca pewien jakie rozwiązanie jest właściwe, to wybierze to bardziej dochodowe. Jesteśmy śmiesznym krajem. Kto ma bardziej zawiłe prawo niż my?

  3. w ten sposób państwo nie pomaga ludziom przepisy nie so jednakowe rolnik to maze postawić wiate budowle majoc ulge a inni już nie to jest paranoja w tych przepisach dlaczego państwo polski ogranicza swobody obywateli bzdurnymi przepisami ..

  4. Właśnie się dowiedziałem, że złamaliśmy prawo. Wiata ma ponad 50 metrów, nie zgłaszaliśmy tego, ale też bardzo dobrze żyjemy z naszymi sąsiadami, więc raczej nikt kablować nie będzie. Z innej beczki – jeśli zgłloszę to teraz to grożą mi jakieś kary?

  5. Nie zgłosiliśmy, podkablowano nas, będziemy mieli naliczoną karę, ale jeszcze nie wiem dokładnie jaka to będzie kwota. Fakt faktem, że sami popełniliśmy błąd, bo powinniśmy sprawdzić zasady. Suma raczej będzie spora, ale kto by pomyślał ;/

  6. Nawet jeśli nie zgłosiliście od razu i wiecie że trzeba to zrobić, to radze zgłosić, bo jeśli ktoś podkabluje i przywalą wam karę, to możecie mieć spory problem. A życzliwych nie brakuje. Swoją drogą jeśli stawiać wiatę garażową to tak, aby była maksymalnie funkcjonalna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>